Hoian ja hoolin
Avaleht | Tutvustus | Juhend | Auhinnad | Osalejad | Sisestatud Matkad | ARHIIV
» sulge foto
Õpperada Intsikurmus
Hoian ja hoolin

Osalejad: Põlva Lasteaed Mesimumm.
Rühm: Ülane
Vanus: 6-7 aastased
Juhendaja: Maiki Kruuda
Ãœldiseloomustus:
Matkarada asub Intsikurmus. Seda rada kutsutakse südamerajaks ja ta saab alguse Intsikurmu minevalt teelt. Meie raja pikkuseks oli 3,2 kilomeetrit, mille jooksul läbisime 7 erinevat tegevuspunkti. Matkamängu jooksul toimunud tegevusi aitas mõelda Mari-Liis Oras. Matka kinnistamiseks kasutasime Bee-bot põrandaroboteid.
Matkaraja eesmärgid:
laps väärtustab kodukohaga seotud rahvajutte;
laps saab aru kuuldu sisust ja suudab sellele sobivalt reageerida;
laps teab tuntumaid jõevees ja -kaldal elavaid loomi, oskab määrata jõe veevoolu suunda puutoki abil ning olla jõe ääres ettevaatlik.
laps laulab eakohaseid lastelaule
laps tunneb rõõmu liikumisest, suudab hüpata kahel jalal üle madala takistuse ning sooritada erinevaid tähelepanu ja kiirust arendavaid harjutusi.
Esimene tegevuspunkt – Mine metsa!
Taust: Õpperaja esimene tegevuspunkt asus Intsikurmu laululava esisel väljakul. Enne õpperajale minekut on õpetaja lastele selgitanud, et kõik, mis metsa kaasa on võetud viiakse sealt ka ise minema. Me ei reosta metsa! Samuti on selgitatud, mida tähendab säästev tarbimine.
Tegevused
1. Õpetaja räägib loo sellest, kuidas Intsikurmu endale nime sai (legend). Lisaks mainib lastele, et peale õpperaja läbimist, toimub Intsikurmu laululaval laste endi laulu- ja tantsupidu, mille pealkiri on „Hoian ja hoolin“. Samuti antakse ülevaade, miks on Intsikurmu tähtis Põlva inimestele ja miks meie tuleme maikuus koos sadade lastega siia tantsima.
2. Enne õpperajale minekut teeb õpetaja koos lastega soojendusvõimlemist, kasutades erinevaid loomade ja lindude liikumisviise.
Teine tegevuspunkt – Vetevana vallas
Taust: teine tegevuspunkt asub Ora jõe ääres. Laululava vasakult küljelt mööda südamerada trepist alla liikudes jõuab Ora jõe ääres asuvale lõkkeplatsile.
Tegevused :
1. vestlus teemal, milliseid jõevees ja –kallastel olevaid loomi lapsed teavad ja tunnevad, nende kirjeldamine ja jäljendamine kasutades liikumist.
2. Veevoolu suuna määramine ja arutelu sellest, kuidas me saame määrata voolusuunda . Katsetame ja leiame põhjuseid, miks üks või teine tokk takerdus või vajus kiiresti põhja.
3. Laste vahel toimub puuoksast laevukeste ralli. Lapsed leiavad metsa alt puulehe või umbes 10 cm pikkuse puupulga (see on nende laevuke) ja proovivad kasutada nõuandeid, mis selgusid eelmises punktis. Lapsed viskavad õpetaja märguande peale kokkulepitud stardis oma laevukese jõevette ja vaatlevad, kuhu poole nende laevukesed ujuma hakkavad ja kelle laevuke on kõige kiirem.
4. Mäng „Vette ja kaldale“ (vees ja kaldal elavate loomadega).
Kolmas punkt – Metsavana mure
Taust: Liigu mööda südamerada edasi, kuni jõuad kohta, kus väikese lagendiku serval asub puidust tool. See on Metsavana tool, kus ta käib mõtteid mõlgutamas.
Tegevused
1. Õpetaja ja lapsed arutlevad, milline võiks olla õige käitumine metsas käies, miks on vaja enda järel prügi ära koristada jne.
2. Uuritakse rajal asuvat puidust tehtud tooli ja toimub arutelu, mida võiks metsavana selle tooli peal mõelda ja mida tähendab elurikkus.
3. õpitakse tundma ning eristama välimuse järgi mändi ja kuuske, otsitakse pohlavarsi ja loetakse aastaringe puukändudelt.
Neljas punkt – Vaikselt olemise koht
Taust: Tegevuspunkt asub neljatee ristmikul. Liigu mööda südamerada edasi, kuni jõuad nelja metsaraja ristmikule.
Tegevused
1. Lapsed kuulavad loodushääli (lehtpuude kohin, linnulaul jne) ja arutlevad kuuldud häälte üle (kes või mis seda häält võis teha?) Heliplaadi joonistamine kuuldud helidest (mõisted parem ja vasak).
2. Koostöö paarilisega: kõnd kändudel ja mahalangenud puudel. Tasakaalu säilitamiseks võib kasutada sõbra abi.
Viies punkt – Orav Oskari ja Hundi Uudu osavusmäng
Taust: asub kohas, mille läheduses on palju kuuski. Eelmisest tegevuspunktist esimest rada määda edasi liikudes umbes 300 meetrit.
Tegevused :
1. Märkame metsloomade tegutsemisjälgi, õpetaja arutleb koos lastega metsloomade eluolu üle. Arutelu loomade rahvapärastest nimedest: (näiteks hunt; hallivatimees, võsavillem, susi, kriimsilm, metsakutsa jne).
2. Takistusrada huntidele (astumine üle puuokste st. nende vahele) ja oravatele (astumine puuokste peale st. maha astuda ei tohi).
Kuues punkt – Kunstitund looduses
Taust: liigu mööda südamerada edasi kuni kohani, kus on suured ja jämedad puud ning madalad kännud.
Tegevused:
1. Esmalt ehitavad lapsed loomadele mahalangenud puuokstest aediku. Seejärel lisavad lapsed aedikusse loomad (kivid, käbid vms). Kuidas saame metsloomi aidata.
2. Täpsusvisked vastu puutüve. Lapsed moodustavad kolm võistkonda ning õpetaja jälgib, et ühte võistkonda satuksid erinevate kehaliste võimetega lapsed. Igal lapsel on viskamiseks kolm käbi.
3. Looduslikku materjali kasutades kunstitegevus. Iga laps tegi maapinnale puuokstest raami, mille suuruse ja kuju üle sai igaüks ise otsustada. Raami sisse meiterdati korjatud materjalidest mustreid/pilte.
Seitsmes punkt – Meie laste laulu-ja tantsupidu
Taust: rada lõpeb samas kohas, kus algab – Intsikurmu laululava esisel väljakul.
Tegevused:
1. Arutelu õpperajal tehtu ja kogetu üle, miks on vaja hoida ja hoolida loodust.
2. Jagame omavahel õpperajale kaasa võetud energiaampse Õpetaja juhib tähelepanu sellele, kuhu lähevad jäätmed.
3. Tantsime ja laulame eelnevalt rühmas hääletuse teel valitud lemmiktantse ja –laule. Võitjateks osutusid „Juba linnukesed“, „Hoia ja hooli“, „Jääpurikas“. Tantsudest valisid lapsed välja „Lapaduu“.
Peale õpperaja läbimist
Mängime õpperajal saadud teadmiste kordamiseks ja kinnistamiseks BeeBot põrandarobotitega koostatud mänge, kus lapsed pidid leidma loomi ja linde, kellest oli matkarajal juttu. Samuti neid loomi, kes elavad kaldal ja kes vees.

Meie matka algus.Uurime loomade tegevusjälgiOrava ja hundi liikumise jäljendamineEhitame kodusid pisikestele loomadele
Laulupidu Otsime materjali loomadele aediku ehitamiseksMängime mänge IntsikurmusLäheme Ora jõe äärde.
Ora jõe ääres arutelu kalda ja veeloomade üleLaevukeste võistlusPeagi jõuame kohta, kus kuulata loodushelisidKinnistame toas teadmisi
Avaleht | Tutvustus | Juhend | Auhinnad | Osalejad | Sisestatud Matkad | ARHIIV