Matk südamerajal
Avaleht | Tutvustus | Juhend | Auhinnad | Osalejad | Sisestatud Matkad | ARHIIV
» sulge foto
Matka ettevalmistus.

Öökull Öku tõi meile teate homme 26.11.07 toimuvast matkamängust.

Lasteaed Lepatriinu 4B rühm!

Palun teid homme kell 10.30 Põlva linna südamerajale Intsikurmu matkama. Kuna mina olen päeval vaatleja ja ei tegutse, juhendab teid öökullimütsis õpetaja Heli. Kaasa teile hea tuju luuletus:
Mine metsa kui tuju on paha.
Seal kindlasti rahuned maha.
Mine metsa, kui rõõmus on meel
ja rõõmsamaks muutud sa veel.

Matkamängu eesmärgid:
*Pakkuda lastele meeleolukas, vaheldusrikas päev.
*Lasta lastel märgata ja teada saada loodusest midagi rohkem kui tavalisel jalutuskäigul.
*seostada mängus erinevaid tegelusi: liikumine, vaatlusoskus, võrdlemine, arvutamine, tähelepanu ja reageerimiskiirus.

Ettevalmistus:
*Teavitada rühma üritusest.
*Valmistada vajaminevad vahendid
*Tähised- eelnevalt tutvustada.

Kokkuvõte matkast.

Tutvustan matka tähist-see on öökulli pilt. Ta võib asuda maas, puu najal või puu küljes. Pildi teisel küljel on tegevusjuhis. Südame rada algab Intsikurmu väravate juurest ja sinna me suundume.
Tulev leiab esimese tähise suurelt kivilt, ülesanne-mõõda kivide ümbermõõt.17 kätest kinni hoidvat last said moodustada ringi ümber kivide. Tähendab, ümbermõõt ongi 17 lapse käte siruulatus. Kivid olid märjad ja nende peal ronimise rõõm jäi ära. Nool näitab suuna edasi astumiseks. Paremale jääb tiik- leiame erinevuse suvise ja sügisese tiigi vahel. Kõigil oli meeles, et suvel õitsesid tiigil lilled.
Järgmise pildi leiab Aleksandra– ise väga õnnelik. Mäng: öölind ja päevalind. Öökull päeval magab ja öösel tegutseb, teised linnud teevad vastupidi. Poisid (öökullid), saavad kollased sahistid, tüdrukud (muud linnud), saavad valged sahistid. Märguande „päev” peale jäävad öökullid magama teised linnud lendavad. Märguande „öö” puhul vastupidi.
Edasi jälle noole näidatud suunas. Jõuame mäe otsa. Jookse alla põõsasteni, lõõtsuta! Oota mind järele. Jõuame kaasikusse. Markus leiab kase küljest öökulli pildi. Ülesanne –vaatle kaske. Kase tüvi on igal aastaajal samasugune, kase ilme aga muutub. Mängime läbi kase aastaringi. Kevadel puu ärkab – ärkamist jäljendavad liigutused. Mahlad liiguvad - lapsed kükitavad, imiteerivad häälega joomist, seejärel tõusevad aeglaselt, libistavad käsi mööda keha ülespoole. Lehepungade puhkemine- kätega, punga arenemine leheks. Suvel tuul kiigutab lehti ja oksi- lapsed kõiguvad tuules. Sügisel lehed kollased ja langevad - lapsed keerutavad, käed liiguvad ülevalt alla. Talvel kask magab- lapsed magavad.
Liigume edasi. Järgmise tähise leiab Ken- Martti. Olete rebase lagendikul! Tee kindlaks kelle rebasel on kõige pikem saba. Selleks otsi endale üks pulk nüüd laome need pulgad pikkuse järgi ritta- mõõda! Bruno rebasel oli kõige pikem saba. Vestleme ,kust need pulgad metsa alla said? On kuivanud, tuulega murdunud, loomade ja inimeste tegevuse tagajärjel murdunud puud. Kõik nad kõdunevad mullaks.
Järgneme noole suunale. Kännu pealt leiab Triinu meie tuttava öökulli. Ülesanne -vaata, mis on sinu ees ja mis paistab silmapiiril. Meie ees on küntud põld. Ta puhkab talvel. Silmapiir on koht, kus maa ja taevas kohtuvad. Silmapiiril paistavad katused. Loendame, üks punane, üks roheline ja kolm halli.
Edasi astume metsas. Järgmise tähise leiab Anne-Mai ja loeb sealt- seisata ja kuula hääli. Kostab väikese linnukese õrn hääleke, varese kraaksatus ,tema tiibade sahin, koera haukumine, kiirabi sireen. Arutleme, mis on loodushääled ja mis inimese kaasabil tekitatud helid.
Nool näitab vasakule Taavi märkab suure kuuse küljes tuttavat tähist. Ülesanne –leia endale kuusk, kallista teda, mõõda mitu sammu on sinu kuuse juurest sõbra kuuse juurde. Mõõtmine oli lõbus ja samme kõigil erinev arv.
Järgmise tähise leiab Anette. Anne-Mai aitab lugeda-astu üle takistuste. Mõnus on ronida üle madalate takistuste.
Oleme jõudnud laululava kõrvale, siit juhatab nool meid jõe äärde. Mägi on kõrge, astume ettevaatlikult. Otse jõe äärest leiame puu najalt tähise. Kirjas seisab-otsi kopra tegutsemise jälgi. Siin samas on vist täna öösel langetatud peenike puu, laastud on nii värsked ja heledad. Vaatame ringi, leiame veel mitu langetatud haaba. Ühel on koor üleni ära söödud. Nüüd on aega ka jõge vaadata, vett on küllaltki vähe. Määrame oksaga voolu suuna. Jätame jõega hüvasti ja ronime mäkke.
Liigume edasi noole näidatud suunas. Järgmise tähise leiab Markus otse rajalt. Loeme- mine redeli juurde, leiad üllatuse. Sa olid väga tubli. Üllatuseks oli korv õuntega. Sellega matk lõppes. Teel tagasi lasteaeda, leidsime kuuse, mille otsas oli orava einelaud. Lapsed olid väsinud, kuid rahul.

Rühmas tutvusime kopraga Rein Saluri raamatu „Ühed loomad kõik” abil. Nüüd maalisid lapsed muljed siidile. Tüdrukud maalisid kaasiku ja poisid kopra pildi.